ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ, ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Τι είναι η Navtex;

Post by: 08/04/2021 0 comments
  • Navtex: μια υπηρεσία αναγγελιών για την ανασφαλή ναυσιπλοΐα
  • Οι σταθμοί Navtex εκπέμπουν πληροφορίες για τον καιρό, πολεμικές ασκήσεις, θαλάσσιες έρευνες, έκτακτα καιρικά φαινόμενα.
  • Ένας σταθμός Navtex έχει εμβέλεια 250 έως 400 ναυτικά μίλια.

Η Navtex (Navigational Telex) είναι μία διεθνής υπηρεσία αναγγελίας ναυτικών προειδοποιήσεων και πληροφοριών για την ασφαλή παράκτια ναυσιπλοΐα των πλοίων. Τα πλοία είναι εξοπλισμένα με έναν δέκτη telex, ο οποίος λαμβάνει πληροφορίες από τον σταθμό Navtex.

Το σύστημα αναπτύχθηκε για να προσφέρει πληροφορίες με φθηνό, απλό και αυτοματοποιημένο τρόπο. Αποτελεί τμήμα του Παγκόσμιου Ναυτιλιακού Συστήματος Κινδύνου και Ασφάλειας GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) και σύμφωνα με την σύμβαση SOLAS, απαιτείται να υπάρχει σε συγκεκριμένες κατηγορίες πλοίων, όπως είναι τα εμπορικά.

Τι μεταδίδουν οι Navtex;

Οι πληροφορίες που μεταδίδουν οι σταθμοί Navtex αφορούν έκτακτα φυσικά φαινόμενα, μετεωρολογικές προβλέψεις, επιχειρήσεις διάσωσης, θαλάσσιες έρευνες, σήματα κινδύνου, ναυάγια, πολεμικές ασκήσεις, πειρατεία κτλ.

Πώς λειτουργούν οι σταθμοί Navtex;

Ένας σταθμός Navtex έχει συγκεκριμένη περιοχή αρμοδιότητας και η εμβέλειά του είναι, συνήθως, τα 250 με 400 ναυτικά μίλια.  Οι σταθμοί εκπέμπουν στα μεσαία κύματα σε συγκεκριμένη συχνότητα: 518 KHz για την αγγλική γλώσσα και 490 KHz για τον τοπική γλώσσα.

Οι εκπομπές NAVTEX είναι προγραμματισμένες να γίνονται κάθε τέσσερις ώρες και διαρκούν έως δέκα λεπτά. Ζωτικής σημασίας και επείγοντα μηνύματα (π.χ. πληροφορίες για έρευνα και διάσωση, έκτακτες αναγγελίες θύελλας κλπ) εκπέμπονται  εκτάκτως.

Οι ελληνικές θάλασσες εξυπηρετούνται από τρεις Ελληνικούς Σταθμούς Navtex που βρίσκονται στο Ηράκλειο, την Κέρκυρα και τη Λήμνο. Η υπηρεσία NAVTEX της Ελλάδας ανήκει στην περιοχή της Μεσογείου NAVAREA III συντονιστής της οποίας είναι  η Ισπανική Υδρογραφική Υπηρεσία. Οι περιοχές αρμοδιότητας των σταθμών φαίνονται στο χάρτη που ακολουθεί. Έχουν κατατεθεί και εγκριθεί το 1987 από τους διεθνείς οργανισμούς και απεικονίζονται σε όλα τα σχετικά διεθνή εγχειρίδια.

Το πρόβλημα με την Τουρκία είναι ότι η ίδια, παραβιάζοντας τους διεθνείς κανονισμούς, εκδίδει Navtex για περιοχές που δεν είναι στη δική της αρμοδιότητα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να παρέχονται συγκεχυμένες πληροφορίες προς τους ναυτιλλόμενους, με αντίκτυπο στην ασφάλεια ναυσιπλοΐας.

Τα μηνύματα NAVTEX

Σύμφωνα με την Υδρογραφική Υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού όλα τα μηνύματα του NAVTEX έχουν πρόθεμα που αποτελείται από ομάδα τεσσάρων αλφαριθμητικών χαρακτήρων, Β1, Β2, Β3,Β4 :

Ο πρώτος χαρακτήρας Β1 καθορίζει την ταυτότητα του σταθμού εκπομπής.

Ο τρίτος και τέταρτος χαρακτήρας Β3,Β4 είναι ο αύξων αριθμός του μηνύματος.

Ο δεύτερος χαρακτήρας Β2 του προθέματος των μηνυμάτων, δηλώνει την κατηγορία του μηνύματος και  χρησιμοποιούνται τα εξής γράμματα:

Α – Ναυτιλιακές Προειδοποιήσεις

Β – Θυελλώδεις Άνεμοι

C – Αναφορά Πάγων

D – Έρευνα και Διάσωση

E – Μετεωρολογικό Δελτίο

F – Μηνύματα Υπηρεσίας Πλοήγησης

G – Μηνύματα AIS (παλιότερα Decca)

Η – Μηνύματα LORAN

Ι – Δεν χρησιμοποιείται /Παλιότερα μετέδιδε μηνύματα OMEGA

J – Μηνύματα SATNAV

K – Άλλα Ηλεκτρονικά Μηνύματα

L – Ναυτιλιακές Προειδοποιήσεις πέραν του Α

Ζ – Κανένα Μήνυμα

 

Η ιστοσελίδα έχει πληροφοριακό χαρακτήρα. Διαβάστε τους όρους χρήσης
Show Buttons
Hide Buttons