ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΣΧΕΣΕΙΣ

Παρατηρώντας τη ζωή μεταξύ Βοστώνης, Λονδίνου και Αθήνας

Post by: 31/12/2011 0 comments

ΛΟΝΔΙΝΟ

Οι Άγγλοι είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι σε θέματα που αφορούν στη λιγότερη παραγωγή σκουπιδιών. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε κάθε νοικοκυριό, κάθε μήνα, μοιράζονται δωρεάν πολύ λεπτές πορτοκαλί σακούλες με στόχο μέσα σε αυτές να τοποθετούνται τα χάρτινα απορρίμματα. Το απορριμματοφόρο περνά για συλλογή όλων των σκουπιδιών μόνο δύο φορές την εβδομάδα, οι κάτοικοι τις ενδιάμεσες μέρες είναι υποχρεωμένοι να τα φυλάσσουν στους κάδους τους και αν υπάρξει καταγγελία για κάποιον που δεν συμμορφώνεται με τις οδηγίες τότε υπάρχουν πρόστιμα.

Τις τελευταίες μέρες, παρακολούθησα ένα πολύ ενδιαφέρον ρεπορτάζ που έλεγε διάφορα στατιστικά για τα σκουπίδια που δημιουργούνται κυρίως λόγω των Χριστουγέννων – Νέου Έτους. Το ρεπορτάζ ανέφερε ότι το Ηνωμένο Βασίλειο παράγει την εβδομάδα το αντίστοιχο βάρος 245 τζάμπο jets σε σκουπίδια. Ένα άλλο πολύ ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι τα Χριστούγεννα πετάγεται χαρτί περιτυλίγματος που θα φτάνει τα 225.000 μίλια (τόσο δηλαδή που θα μπορούσε να τυλίξει τη γη περίπου εννέα φορές!).

Οι συσκευασίες για 10 εκατομμύρια γαλοπούλες και 25 εκατομμύρια χριστουγεννιάτικες πουτίγκες θα είναι τόσες σε όγκο που θα μπορούσαν να γεμίσουν το Big Ben, 1500 φορές. Φαντάζει απίστευτο, τρομάζει αλλά όμως είναι αληθινό.

Ο βρετανός υπουργός Shapps, υπεύθυνος σε θέματα εμπορίου και περιβάλλοντος, έδωσε ένα πολύ συγκεκριμένο μήνυμα τόσο στους καταναλωτές όσο και στις εταιρείες σούπερ μάρκετ. Ξεκαθάρισε ότι όσο περισσότερα σκουπίδια δημιουργούνται από τις συσκευασίες, τόσο περισσότερο θα επιβαρύνεται η κάθε κοινότητα (council) με τους αντίστοιχους φόρους. Χαρακτηριστικά είπε ότι για κάθε τόνο απορρίμματος, η κοινότητα πληρώνει 56 λίρες, γεγονός που θα καταλήξει σε αύξηση των φόρων της περιοχής, άρα και στο φόρο κάθε πολίτη.

Προέτρεψε τους κατοίκους του Ηνωμένου Βασιλείου να καταγγέλλουν στην ειδική υπηρεσία της Αρχής, περιπτώσεις άσκοπων συσκευασιών από τα προϊόντα των σούπερ μάρκετ αλλά και τους έδωσε την εναλλακτική να προτιμούν να αγοράζουν (όπου είναι εφικτό), προϊόντα σε χύμα μορφή και όχι συσκευασμένα (πχ. φρούτα, λαχανικά).

Από την άλλη, έδωσε σαφή εντολή στις εταιρείες σούπερ μάρκετ να μειώσουν δραστικά την ποσότητα των συσκευασιών στα προϊόντα που διαθέτουν μέσα σε ένα χρόνο από σήμερα, διαφορετικά θα αντιμετωπίσουν μια σειρά από πρόστιμα και επιβαρύνσεις.

Μου έκανε εντύπωση η ευθύτητα του ρεπορτάζ και το γεγονός ότι ανέφεραν συγκεκριμένα παραδείγματα εταιρειών που σήμερα δεν εναρμονίζονται με την απλουστευμένη συσκευασία. Όπως η περίπτωση του Sainsbury’s για ένα προϊόν κρέατος. Το προϊόν ήταν τυλιγμένο σε πλαστικό περιτύλιγμα, τοποθετημένο πάνω σε ένα πλαστικό δισκάκι με πλαστικό καπάκι και όλο αυτό ασφαλισμένο σε μια άλλη πλαστική θήκη!

Στο μάρκετινγκ αυτό λέγεται φροντίδα προς τον καταναλωτή, από την άλλη όμως, αν αναλογιστούμε το τί κακό γίνεται στο περιβάλλον, στη φορολογία του καταναλωτή, μάλλον δεν αξίζει.

Και είναι κρίμα να δαπανώνται τόσα χρήματα για κάτι που θα πεταχτεί αμέσως μόλις αγοραστεί ενώ αυτά θα μπορούσε η εταιρεία να τα δώσει για τους άπορους και άστεγους που ανοίγουν κάθε μέρα τους κάδους των απορριμμάτων για να βρουν τροφή.

Μάλλον θα πρέπει να αρχίζουμε να γινόμαστε πιο συνετοί….

ΡΓΜ


Η ιστοσελίδα έχει πληροφοριακό χαρακτήρα. Διαβάστε τους όρους χρήσης
Show Buttons
Hide Buttons