ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΣΧΕΣΕΙΣ

Παρατηρώντας τη ζωή μεταξύ Βοστώνης, Λονδίνου και Αθήνας

Post by: 07/01/2012 0 comments

ΛΟΝΔΙΝΟ

Τον Ιούλιο του 2010, ο δήμαρχος του Λονδίνου Boris Johnson πήρε την πρωτοβουλία να δημιουργήσει το Barclays Cycle Hire – γνωστό και ως «Boris’ bikes». Ό κάθε ενδιαφερόμενος που έχει μόνιμη διεύθυνση στην πόλη (το μέτρο αυτό θα επεκταθεί μελλοντικά και για τους επισκέπτες), μπορεί να παίρνει ένα ποδήλατο και να το χρησιμοποιεί μέσα στο κέντρο του Λονδίνου έναντι ενός πολύ χαμηλού αντιτίμου.

Σε ένα μόνο χρόνο, έγιναν 6 εκατομμύρια διαδρομές με αυτά τα νοικιασμένα ποδήλατα. Οι 400 ειδικοί σταθμοί φιλοξενούν 6.000 ποδήλατα και έχει γίνει ειδική μελέτη ούτως ώστε κάθε 300 μέτρα το πολύ να υπάρχει και ένας σταθμός. Στις αρχές του 2010, όταν ο δήμαρχος Boris έψαχνε να βρει χορηγούς για αυτή την προσπάθεια δεν ενδιαφέρθηκε καμία εταιρεία.

Η Barclays Bank αποφάσισε να γίνει χορηγός πληρώνοντας 25 εκατομμύρια λίρες. Για το 2012 θα συνεχίσει τη χορηγία με άλλα 25, με στόχο να επεκταθεί το δίκτυο και σε άλλες περιοχές εκτός Λονδίνου, να αγοραστούν πρόσθετα ποδήλατα αλλά και να δημιουργηθούν επί πλέον σταθμοί. Έτσι σήμερα όπου και αν κοιτάξεις βλέπεις το γαλαζοπράσινο χαρακτηριστικό σήμα της Barclays- μια συνεχής κινούμενη αλλά και σταθερή διαφήμιση. Είναι ωραίο να βλέπεις μια νέα ιδέα και να είσαι ο πρώτος που την υιοθετεί!!

Τώρα από ότι ακούω πάρα πολλές εταιρείες έχουν δηλώσει ενδιαφέρον για το Cycle Hire αλλά η τράπεζα διατηρεί την αποκλειστικότητα. Οι κάτοικοι του Λονδίνου όλο και πιο πολύ βάζουν στη ζωή τους το ποδήλατο πραγματοποιώντας 20.000 διαδρομές την ημέρα. Προβλήματα και αρνητικά σχόλια σίγουρα υπάρχουν αφού οι οδηγοί πλέον θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα πιο προσεκτικοί όταν οδηγούν– το ποδήλατο είναι αθόρυβο και εύκολα μπορεί να δημιουργηθεί κάποιο ατύχημα. Άλλο βασικό πρόβλημα είναι η δυσκολία να βρεις θέση για να το αφήσεις σε υψηλής κίνησης περιοχές όπως ο σιδηροδρομικός σταθμός Waterloo. Κάθε αρχή και δύσκολη όπως λένε. Όμως όλοι βλέπουν τα θετικά της προσπάθειας και καταλαβαίνουν τα οφέλη προς τους πολίτες και το περιβάλλον, τα έσοδα.

Η διαδικασία ενοικίασης είναι πολύ απλή : μέσα από τους σταθμούς, το διαδίκτυο ή από το τηλέφωνο. Το κόστος είναι πολύ χαμηλό αφού πληρώνεις 3 λίρες για την εφάπαξ εγγραφή, και μία λίρα τη μέρα για να παραλάβεις το ηλεκτρονικό κλειδί που θα σου επιτρέψει να παραλάβεις το ποδήλατο από τον σταθμό (ή 5 λίρες τη βδομάδα ή 45 το χρόνο). Η πρώτη μισή ώρα είναι δωρεάν και βέβαια έχουν προβλέψει τί θα πρέπει να κάνεις αν το ποδήλατο σου δεν λειτουργεί σωστά. Εξυπακούεται ότι ο ενοικιαστής του είναι υπεύθυνος για το ποδήλατο και είναι υποχρεωμένος να το επιστρέψει σε άρτια κατάσταση στον ειδικό σταθμό.

Σε περίπτωση φθοράς ή κλοπής του τότε ο επιβάτης θα επωμισθεί τα ιδιαίτερα πρόστιμα.

Όλα είναι θέμα υποδομής, σοβαρότητας και μελέτης. Και εμείς θελήσαμε να προωθήσουμε τη χρήση του ποδήλατου στην Ελλάδα. Οι ποδηλατόδρομοι που έγιναν κυρίως στην Αθήνα το 2010 έγιναν σε μία νύχτα! Χωρίς μελέτη, περίπου ένα μήνα προ δημοτικών εκλογών και του Νόμου Καλλικράτη. Τσιμπήσανε αρκετά εκατομμύρια ευρώ από την Ευρώπη για να κατασκευάσουν «διαδρόμους», που μόνο παιδικά καροτσάκια χωράνε να περάσουν. Χωρίς σημάνσεις, με πρόχειρα υλικά που μέσα σε λίγους μήνες άρχισαν και παρουσιάζουν φθορές.

Να σας πω τί έγινε στην Εκάλη. Στην περίφημη Λεωφόρο Ρόδων, δαπανήθηκαν 1.5 εκατομμύρια ευρώ μόλις για 3 χιλιόμετρα. Στένεψαν τα ωφέλιμα πεζοδρόμια και το φάρδος της ειδικής λωρίδας είναι σχεδόν το μισό σε σχέση με τις προδιαγραφές. Αποτέλεσμα; ‘Ισα που χωράει ένας μόνο να περπατήσει πάνω σε αυτή και αν βρεθεί ποδήλατο δίπλα σου τότε ή ο πεζός περπατάει στο διάζωμα του δρόμου ή ο ποδηλάτης.

Το μέτρο χρήσης του ποδήλατου το κάνουν οι πόλεις για μέσα στην πόλη όπου η κυκλοφορία είναι δύσκολη με τους συμβατικούς τρόπους.

Μήπως θα έπρεπε να πάρουμε κάποια μαθήματα από το Λονδίνο και να βάλουμε τα ποδήλατα στο ταλαιπωρημένο κέντρο της Αθήνας μας; Η να βάλουμε τα τρίκυκλα ποδήλατα που έχουν ήδη οι μεγαλουπόλεις – Λονδίνο, Νέα Υόρκη, Τόκυο και να παίρνουν ένα μεροκάματο κάποιοι. Στο Λονδίνο αυτοί που τα οδηγούν είναι φοιτητές και αλλοδαποί.

ΡΓΜ

Η ιστοσελίδα έχει πληροφοριακό χαρακτήρα. Διαβάστε τους όρους χρήσης
Show Buttons
Hide Buttons