Σκληρά μέτρα, περικοπές δαπανών, μειώσεις μισθών κι επιδομάτων, Τρόικα, Eurogroup, Άνγκελα Μέρκελ, Ζαν-Κλωντ Γιούνγκερ, Πωλ Τόμσεν, Όλγα Τρέμη. Μέσα σ’ αυτό το τόσο πιεστικό περιβάλλον, που επηρεάζει την καθημερινότητα και την ψυχολογία μας, ποια είναι η θέση της διαφήμισης και ποια μπορεί να είναι η σχέση της με την ποιότητα της ζωής μας και την απόφασή μας να «καταναλώνουμε» όχι απλώς προϊόντα και υπηρεσίες αλλά να απολαμβάνουμε μικρές στιγμές ευτυχίας;
Η διαφήμιση είναι ένας μηχανισμός, που κατά κάποιους, δημιουργεί «πλαστά» πρότυπα και εξωθεί τους ανθρώπους στην άσκοπη κατανάλωση, ακόμα και τώρα που οι περισσότεροι τα μετράμε ευρώ-ευρώ.
Κατά τη γνώμη μου, αυτή η ρητορική της δαιμονοποίησης της διαφήμισης έχει αποδυναμωθεί προ πολλού. Γιατί, πρώτα απ’ όλα υποτιμά με αγένεια τους δέκτες των μηνυμάτων, αυτά τα «άκριτα πλάσματα», που δήθεν αγοράζουν ό,τι τους πλασάρουν οι πανούργοι διαφημιστές. Αν ήταν άλλωστε, τόσο άμεση η σχέση διαφήμισης και κατανάλωσης, η διαφήμιση στην Ελλάδα δε θα περνούσε μία από τις μεγαλύτερες κρίσεις της. Η διαφήμιση θα «πουλούσε», ο κόσμος θ’ αγόραζε ασταμάτητα.
Η διαφήμιση έχει άλλο ρόλο. Ανάλογα με τη διαχείριση και την αξιοποίησή της, μπορεί ενίοτε να αποτελέσει ένα αποτελεσματικό μέσο προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών, που ενίοτε μπορεί να αποκτήσει και καλλιτεχνικές και ευρύτερες κοινωνικές διαστάσεις. Μπορεί να εισάγει στην καθημερινότητά μας ένα καινούργιο προϊόν ή μια καινοτόμο υπηρεσία που θα την κάνει καλύτερη. Μπορεί να μας ενημερώνει σε καθημερινή βάση για τις πολύ συμφέρουσες προσφορές στο super market, που θα μας βοηθήσουν να εξοικονομήσουμε χρήματα. Μπορεί ακόμα να βάλει στο καθημερινό μας λεξιλόγιο μια ατάκα που έχει πλάκα.
Και όλα αυτά δεν είναι απαραίτητο ότι θα συμβούν. Μπορεί να συμβούν. Γιατί η διαφήμιση δεν είναι παντοδύναμη. Παντοδύναμοι είμαστε εμείς. Η διαφήμιση δεν επιβάλλει. Προτείνει. Αυτοί που αποφασίζουμε είμαστε εμείς. Γιατί εμείς έχουμε την κρίση. Όπως και να το πάρουμε αυτό.
Μέσα σ’ αυτό το πιεστικό περιβάλλον, που πολλά γύρω μας μάς αγχώνουν, η διαφήμιση μπορεί να μας κάνει καλό στην ψυχολογία μας και στην τσέπη μας. Προτείνει ένα φθηνότερο triple-play, ένα αφρόλουτρο με αιθέρια έλαια για ευεξία και χαλάρωση, μια λαχταριστή σοκολάτα που γεμίζει το στόμα, μια κρέμα με πολλαπλές αντιγηραντικές δράσεις για να φροντίσουμε τον εαυτό μας και να νιώσουμε καλύτερα! Μοιάζουν με σφηνάκια ευτυχίας. Αυτό δεν είναι άλλωστε και η ευτυχία; Στιγμές απόλαυσης… Και η διαφήμιση προτείνει μερικές από αυτές, τώρα που περισσότερο από ποτέ τις έχουμε ανάγκη.
Φωτό από: www.freedigitalphotos.net