Η οικονομική κρίση και η επαγγελματική ανασφάλεια έχουν εκτινάξει το εργασιακό στρες στα ύψη. Η γνωστή ρήση «η φτώχια φέρνει γκρίνια» είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Αν και το ερώτημα είναι ρητορικό (και φυσικά η καταφατική απάντηση δεδομένη,) πολλοί έχουν φτάσει στο σημείο να αναρωτιούνται αν είναι καλύτερα να δουλεύουν κάτω από τόσο δύσκολες συνθήκες ή να είναι άνεργοι.
Οι περισσότεροι εργαζόμενοι λοιπόν προσπαθούν να βρουν τους δικούς τους τρόπους για να αντιμετωπίσουν το εργασιακό στρες, μέσα από την άσκηση, τη διατροφή ή τις στιγμές χαλάρωσης. Μια βαθύτερη κατανόηση όμως του εργασιακού στρες είναι απαραίτητη για να σταματήσετε τις δυσάρεστες επιπτώσεις που μπορεί να έχει στην καριέρα και την υγεία σας.
Αρχικά πρέπει να μάθετε να κάνετε το διαχωρισμό ανάμεσα στην πίεση της δουλειάς και το εργασιακό στρες. Είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Η πίεση είναι δημιουργικό στρες, σας βάζει σε εγρήγορση και σας κάνει πιο παραγωγικούς. Πολλοί άνθρωποι λειτουργούν καλύτερα κάτω από πίεση αλλά χρειάζεται προσοχή γιατί οι ισορροπίες είναι λεπτές. Αν η πίεση ξεπεράσει τα όρια των αντοχών σας, τότε μεταμορφώνεται σε εργασιακό στρες που έχει δυσάρεστες συνέπειες στην ευθυκρισία και την αποτελεσματικότητά σας.
Τι πρέπει να προσέξετε;
Πρέπει να μάθετε να αναγνωρίζετε τα προειδοποιητικά σημάδια. Το στρες μπορεί να εκδηλώνεται με πολλούς τρόπους: με αλλαγές στη συμπεριφορά, με ψυχοσωματικά ή γνωστικά συμπτώματα.
Παραδείγματος χάρη μπορεί να είστε ευερέθιστοι ή να έχετε συνέχεια πονοκεφάλους και ημικρανίες ή ακόμα και να νιώθετε μία ξαφνική έλλειψη αυτοπεποίθησης κάτι που δεν ήταν γνώριμο χαρακτηριστικό σας. Βέβαια επειδή εσείς οι ίδιοι δεν είστε σε θέση να κρίνετε αντικειμενικά την κατάσταση, είναι καλό να ζητήσετε από κάποιο κοντινό ή συγγενικό σας πρόσωπο να σας βοηθήσει να διακρίνετε τα σημάδια.
Ποιες είναι οι πηγές του εργασιακού στρες;
Ανασφάλεια, φόρτος εργασίας, κακοί προϊστάμενοι, περιορισμένη αυτονομία στις αποφάσεις σας, ατέλειωτες ώρες στο γραφείο είναι όλα πηγές εργασιακού στρες.
Ειδικότερα στις μέρες μας που οι περικοπές στο προσωπικό έχουν γίνει πια καθημερινότητα, ο εργασιακός φόρτος και η ανασφάλεια για το αύριο έχουν χτυπήσει κόκκινο. Πολλοί εργαζόμενοι έχουν φτάσει σε σημείο να αισθάνονται ένοχοι και φοβισμένοι όταν φεύγουν στην ώρα τους. Άλλοι πάλι κάθονται στο γραφείο απλώς για να δείχνουν πιο συνεπείς και να φαίνεται ότι δουλεύουν πολλές ώρες χωρίς στην ουσία να κάνουν τίποτα. Όλα αυτά επιδρούν αρνητικά στην ψυχολογία του ατόμου.
Πώς μπορείτε να το αντιμετωπίσετε;
Η αναγνώριση των συμπτωμάτων του εργασιακού στρες είναι μισή θεραπεία. Γιατί τότε θα επικεντρωθείτε στις αιτίες που δημιουργούν τα συμπτώματα και όχι στο να δουλεύετε πιο σκληρά και να αυτοτιμωρείστε. Τίποτα δεν λειτουργεί σωστά όταν είναι στο κόκκινο, άρα λοιπόν ούτε κι εσείς. Βρείτε λίγο χρόνο να βάλετε τις σκέψεις σας σε τάξη, οργανώστε τους στόχους σας και αξιολογείστε με καθαρό μυαλό την κατάσταση γύρω σας.
Αυτά είναι μερικά πρακτικά μυστικά για να μειώσετε το εργασιακό στρες.
Βελτιώστε την επικοινωνία σας.
Τα προβλήματα επικοινωνίας και οι παρεξηγήσεις προκαλούν εκνευρισμούς. Η λύση είναι να δίνετε μεγαλύτερη βαρύτητα στις συζητήσεις που κάνετε με τους συνεργάτες και τους πελάτες σας. Προετοιμαστείτε κατάλληλα ώστε να περνάτε ξεκάθαρα τα μηνύματά σας και να μην υπάρχουν ασάφειες που με τη σειρά τους δημιουργούν προβλήματα και ανασφάλειες.
Επενδύστε στις καλές σχέσεις.
Εμπιστοσύνη, σεβασμός, κατανόηση, αλληλοβοήθεια, όλα αυτά είναι αξίες απαραίτητες στον εργασιακό μας βίο. Η ομαδική δουλειά φέρνει πάντοτε καλύτερα αποτελέσματα και κυρίως μειώνει το στρες. Αφιερώστε λίγο από το χρόνο σας κάθε μέρα στο να χτίσετε πιο δυνατές σχέσεις σας με τους συναδέλφους σας. Θα ωφεληθείτε όλοι.
Αλλάξτε το περιβάλλον εργασίας σας.
Ανανεώστε το γραφείο σας. Κάντε τη συνάντησή σας σε μία αίθουσα συσκέψεων. Πηγαίνετε μια μικρή βόλτα για να αλλάξετε παραστάσεις. Θα αλλάξει και ο τρόπος που σκέφτεστε. Βάλτε κάτι στο γραφείο σας που να σας φέρνει θετικές σκέψεις. Μια οικογενειακή φωτογραφία, ένα αναμνηστικό, εικόνες με θετικά μηνύματα.
Μάθετε να διαχειρίζεστε το θυμό σας.
Όταν νιώθετε το αίμα να σας ανεβαίνει στο κεφάλι, φύγετε και πηγαίνετε κάπου να ηρεμήσετε. Επαναλαμβάνετε συνεχώς στον εαυτό σας καθησυχαστικές λέξεις όπως «χαλάρωσε», «ηρέμησε», «δεν τρέχει τίποτα». Αναπνεύστε βαθιά και αργά μέχρι να νιώσετε την πίεση να φεύγει. Αφού ηρεμήσετε, σκεφτείτε με καθαρό μυαλό πώς θα αντιμετωπίσετε το πρόβλημα. Επιστρέψτε στο γραφείο με θετική διάθεση και όλα θα πάνε καλύτερα.
Μην αφήνετε εκκρεμότητες.
Οι εκκρεμότητες έχουν την τάση να μας ακολουθούν παντού, ειδικά μετά τη δουλειά. Έτσι αντί να ξεκουράζεστε και να χαλαρώνετε από τη δύσκολη μέρα στη δουλειά, αγχώνεστε ακόμα περισσότερο για αυτά που δεν κάνατε. Οργανωθείτε, βάλτε χρονοδιαγράμματα και προτεραιότητες και θα έχετε λιγότερα πράγματα για να ανησυχείτε.
Μην προσπαθείτε να ελέγξετε τα ανεξέλεγκτα.
Πολλά πράγματα στη δουλειά δεν εξαρτώνται από εσάς, ιδιαίτερα η συμπεριφορά των άλλων. Αντί να αγχώνεστε λοιπόν για την κακή συμπεριφορά του ανεπαρκή προϊσταμένου σας, επικεντρωθείτε σε πράγματα που μπορείτε να ελέγξετε, όπως είναι οι λύσεις των προβλημάτων.
Χαμογελάστε!
Μια χιουμοριστική αντιμετώπιση μπορεί να μην δώσει λύσεις στα προβλήματα αλλά θα σας κάνει να αισθανθείτε λίγο καλύτερα. Το χαμόγελο πυροδοτεί μια σειρά από θετικές ορμονικές αλλαγές στο σώμα σας και χαλαρώνει το εγκεφαλικό σας φορτίο. Αυξάνει τον καρδιακό σας παλμό και την πίεσή σας με ένα ευεργετικό τρόπο και δημιουργεί ένα μικρό κλίμα ευφορίας.
Κάντε παρέα με θετικούς ανθρώπους.
Οι αρνητικοί άνθρωποι έχουν το ελάττωμα να μεταδίδουν την αρνητική σκέψη τους και να σας τραβούν κάτω στη μιζέρια τους. Επιλέξτε να κάνετε παρέα με θετικούς ανθρώπους που μπορούν να σας μεταφέρουν την καλή τους ενέργεια.
Αυτοί είναι μόνο μερικοί τρόποι να ελέγξετε καλύτερα το άγχος σας, χωρίς όμως να χάσετε και την δημιουργική δύναμη που δίνει η πίεση της δουλειάς.
Φωτό από: www.freedigitalphotos.net