Με αφορμή την σημερινή Ευρωπαϊκή Ημέρα Προστασίας των Προσωπικών Δεδομένων, θα θέλαμε να αναφερθούμε όχι μόνο στον εορτασμό αλλα και στο πώς μπορεί να ενημερωθεί και να προστατευθεί ο καθένας από εμάς.
Η συγκεκριμένη ημέρα θεσπίστηκε με πρωτοβουλία του Συμβουλίου της Ευρώπης και την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχοντας ως σκοπό την ενημέρωση του πολίτη για τα προσωπικά δεδομένα, τα οποία στην εποχή των υπολογιστών και του διαδικτύου αμφισβητούνται και ακυρώνονται, όχι μόνο από κρατικές υπηρεσίες, αλλά και από ιδιωτικούς φορείς.
Τα προσωπικά δεδομένα αποτελούν προϋπόθεση για την άσκηση άλλων θεμελιωδών δικαιωμάτων, όπως της ελευθερίας του λόγου και της συνείδησης. Ποια είναι τα προσωπικά δεδομένα; Κάθε πληροφορία που περιγράφει ένα άτομο, όπως ονοματεπώνυμο, ηλικία, κατοικία, επάγγελμα, οικογενειακή κατάσταση, φυσικά χαρακτηριστικά, εκπαίδευση, εργασία, οικονομική κατάσταση, ενδιαφέροντα, δραστηριότητες, συνήθειες.
Σε όλους μας έχει τύχει να συμπληρώνουμε διάφορες φόρμες με τα στοιχεία μας (πλέον μας ζητούνται όλο και περισσότερο), για τις οποίες σπάνια αναρωτιόμαστε σε ποιον μπορούν να φτάσουν αυτά τα στοιχεία. Το «φακέλωμα», κάτι που ισχύει και με τα social media, γίνεται όλο και πιο σύνηθες, με την δικαιολογία των μέσων ότι όλα γίνονται για την ασφάλειά μας.
Σε έναν κόσμο που γίνεται ολοένα και πιο ψηφιακός, η προστασία των προσωπικών μας δεδομένων μοιάζει δύσκολη και πολλές φορές ακατόρθωτη, αφού δεν θέλουμε να νιώσουμε «αποσυνδεδεμένοι». Η καταχώρηση λοιπόν στοιχείων, προτιμήσεων, κτλ, τα likes που κάνουμε, όλα δίνουν τη δυνατότητα στο Facebook να παρέχει έρευνες αγοράς στους διαφημιζόμενους του, όχι άμεσα αλλά έμμεσα.
Όλες λοιπόν, οι εξελίξεις στο internet και ειδικά τα social media δίνουν περισσότερο από ποτέ τη δυνατότητα να μας κάνουν profiling και αυτό να το χρησιμοποιούν για να πουλήσουν. Ο κίνδυνος δεν είναι απαραίτητα πολιτικός ή κοινωνικός, αλλά σκεπτόμενοι αυτό, αγνοούμε την ουσία, δηλαδή την πώληση.
Η ενημέρωση όμως είναι στο χέρι μας. Ενώ βολευόμαστε να παρουσιάζουμε τον εαυτό μας σαν θύμα, θα πρέπει να ξυπνήσουμε λίγο και να τα ψάχνουμε όλα. Για παράδειγμα, το Instagram είναι πλέον ιδιοκτησία του Facebook και από τη στιγμή που ανεβάζει κάποιος μια φωτογραφία εκεί, ανήκει στο Facebook.
Πόσες φορές έχετε διαβάσει (δεν βγάζω απέξω τον εαυτό μου) τους όρους χρήσης πριν πατήσετε «αποδοχή»; Με πόση ευκολία έχετε «ανεβάσει» την φωτογραφία του παιδιού σας κάνοντας share; Αυτό που προτείνω είναι να είμαστε όσο το δυνατόν πιο φειδωλοί γίνεται, ώστε να προστατεύσουμε τον εαυτό μας και την ταυτότητά μας. Μην ξεχνάτε ότι η προστασία των προσωπικών δεδομένων είναι θεμελιώδες δικαίωμα κάθε ατόμου και υπάρχει το ανάλογο θεσμικό πλαίσιο (για περισσότερες πληροφορίες www.dpa.gr).
Φωτό από: www.ciphercloud.com