Από την ηλικία των 2,5 περίπου ο γιος μου χειρίζεται το tablet και ξέρει να περάσει το αγαπημένο του παιδικό στο YouTube στην οθόνη της smart tv. Με εκπλήσσει το πόσο φυσικό του φάνηκε και πόσο αβίαστα του βγαίνει ό,τι έχει να κάνει με τεχνολογία και κουμπιά, τηλεκοντρόλ, κλπ. Τι γίνεται όμως με όλα τα άλλα, τα πρακτικά πράγματα που δεν περιλαμβάνουν τεχνολογία, υπολογιστή, κουμπιά; Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε και να προετοιμάσουμε τα παιδιά μας και για τα μικρά, πρακτικά προβλήματα που θα ζητούν τη λύση τους;
1. Πλύσιμο
Γύρω στα 6-7, λένε, μπορεί να μάθει το πώς βάζουμε πλυντήριο ρούχων. Με ποια λογική χωρίζουμε τα ρούχα, πόσο απορρυπαντικό βάζουμε και πού; Τι πρόγραμμα διαλέγουμε και πώς ξεκινάει το πλυντήριο. Δε θα πρέπει να είμαστε απαιτητικοί ή σκληροί κριτές του αποτελέσματος. Θέλουμε να καταλάβουν τι διαδικασία και να κάνουν τη δουλειά, όχι να πιάσουν την τελειότητα.
2. Παλιό, παραδοσιακό γράμμα
Είναι πολύ όμορφο να ξέρουν να γράψουν ένα χειρόγραφο, παλιό παραδοσιακό γράμμα. Πώς ξεκινάει, πού μπαίνει η ημερομηνία, πώς κλείνουμε; Μπορούν να βοηθήσουν τα Χριστούγεννα με τις οικογενειακές κάρτες τις οποίες θα στείλετε με το ταχυδρομείο. Μπορείτε να βρείτε ένα φίλο με τον οποίο να αλληλογραφεί, κάποιο συγγενικό πρόσωπο που να μένει στο εξωτερικό;
3. Προετοιμασία φαγητού. Μαγειρέψτε μαζί με τα παιδιά σας. Αναθέστε τους δουλειές, ρωτήστε τους τι θέλουν να βάλουν στο σάντουιτς τους, στην πίτσα, ζυμώστε μαζί, ψήστε κουλουράκια. Δώστε τους να ανακατέψουν υλικά και πράγματα. Χειριστείτε με προσοχή μαχαίρια, ψαλίδια και φωτιά. Μην τα αφήνετε χωρίς επιτήρηση αλά μην τα κάνετε και να φοβούνται να πλησιάσουν ό,τι έχει να κάνει με την κουζίνα και τη μαγειρική.
4. Μικρές πληγές και τι κάνουμε. Καλό είναι να μάθουμε στα παιδιά μας να μην καταρρέουν όταν βλέπουν αίμα. Σε αυτό παίζει ρόλο και πώς αντιδρούμε εμείς. Πρέπει να ξέρουν ότι πιέζουμε την πληγή μέχρι να σταματήσει η αιμορραγία, καθαρίζουμε με νερό, βάζουμε ιώδιο και επίδεσμο.
5. Προσανατολισμός. Είναι απίστευτο πόσο εύκολο μου είναι να χαθώ, ακόμα και σε parking εμπορικού κέντρου. Δεν το έχω καθόλου με τον προσανατολισμό. Πολλοί άνθρωποι δεν ξέρουν καν αν δίνουν οδηγίες στους άλλους για σημεία της γειτονιάς που ξέρουν πολύ καλά. Νομίζω ότι θα με βοηθούσε και μένα μαζί με τα παιδιά μου:
-
Κυνήγι θησαυρού. Κάντε εύκολους χάρτες με οδηγίες για να βρουν το θησαυρό. Δεν χρειάζεται να έχετε κήπο, κρύψτε κάτι μέσα στο σπίτι, σχεδιάστε με απλά σχήματα πού πρέπει να ψάξουν και ξαμοληθείτε στο κυνήγι του θησαυρού.
-
Αφήστε τα να σας οδηγήσουν. Δώστε τους την αρχηγία. Αφήστε τα να σας κατευθύνουν, στο σούπερ μάρκετ, στο πώς θα πάτε στο σπίτι της γιαγιάς. Υπάρχουν πάρκα, ζωολογικοί κήποι, εμπορικά κέντρα με μικρούς πολύχρωμους χάρτες.
7. Ψώνια. Ετοιμάστε τη λίστα με τα ψώνια. Πηγαίνετε στο σούπερ μάρκετ, περιπλανηθείτε στους διαδρόμους να βρουν τα πράγματα, κάντε σύγκριση τιμών, υπολογίστε πόσο θα σας κοστίσουν, διαλέξτε το πιο αποδοτικό, αφήστε τα να πληρώσουν, να υπολογίσουν και να μετρήσουν τα ρέστα.
Τα πιο δύσκολα μαθήματα είναι τα πιο απλά και αυτονόητα. Ξέρετε πόσοι πανέξυπνοι καθηγητές πανεπιστημίου, επιχειρηματίες ή πυρηνικοί φυσικοί δεν μπορούν καρφώσουν ένα καρφί ή να πλύνουν τα ρούχα τους. Ας μην είναι τα παιδιά μας ένας από αυτούς.
Φωτό από: www.gcastd.org