ΜΑΜΑΔΕΣ

Πώς να μάθουμε τα παιδιά μας να αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους.

Post by: 26/07/2020 0 comments

«Δεν το έκανα εγώ», «Δεν ήμουν εγώ, η αδελφή μου ήταν», «Αυτός φταίει». Πόσες φορές την ημέρα ακούτε τα παιδιά σας να αποποιούνται των ευθυνών τους. Θα μου πείτε, εδώ το κάνουν μεγάλοι και τρανοί και με δημόσια αξιώματα, στα παιδιά κολλήσαμε; Σωστά! Αλλά όλοι μας θέλουμε να μεγαλώσουμε σωστούς ανθρώπους και επιτέλους να αλλάξουμε προς το καλύτερο την κοινωνία μας.

Πρέπει όμως να συνειδητοποιήσουμε ότι τα παιδιά μας δεν το κάνουν απαραίτητα επίτηδες και συνειδητά. Τις περισσότερες φορές και στις μικρότερες ηλικίες, δεν μπορούν να συνδυάσουν τις πράξεις τους με τις συνέπειες που αυτές έχουν. Επιπλέον, επειδή φοβούνται ότι δε θα τα αγαπούν οι γονείς τους ή οι δάσκαλοί τους και θέλουν να αποφύγουν την αρνητική κριτική και αποδοκιμασία, κατηγορούν τα πάντα και τους πάντες, εκτός του εαυτού τους.

1. Μην είστε πολύ αυστηροί και απόλυτοι, προσπαθήστε να κάνετε την ειλικρίνεια εύκολη και επιθυμητή.
Όταν έρχονται να σας παραδεχτούν ή να σας αποκαλύψουν κάτι, μη φέρνετε την καταστροφή. Εάν δείξετε πολύ έντονη δυσαρέσκεια, θα αποφεύγουν στο μέλλον να παραδέχονται ότι φταίνε ή τα λάθη τους. Παραδεχτείτε και εσείς λάθη που κάνετε, ζητήστε συγνώμη, προσπαθήστε να διορθώσετε λάθη που έχετε κάνει. Έτσι τους δείχνετε ότι τα λάθη είναι ανθρώπινα, πρέπει να τα παραδεχόμαστε, να προσπαθούμε να τα διορθώνουμε, όπου γίνεται, και κυρίως να μαθαίνουμε από αυτά και να μην τα επαναλαμβάνουμε. Το πάθημα δηλαδή να μας γίνεται μάθημα.

2. Συνδέστε πράξεις και συνέπειες, δράση και αντίδραση.
Πολλές φορές τα παιδιά δεν μπορούν να συνδέσουν κάτι που κάνουν με τις συνέπειες που αυτό έχει, ιδίως προκαταβολικά. Στις συζητήσεις μαζί τους συνδέστε το αποτέλεσμα με το αίτιο. «Επειδή διάβασες καλά, έγραψες καλά στο διαγώνισμα», «επειδή δεν έχασες καμιά προπόνηση, έπαιξες καλά στον αγώνα», «δεν έβγαλες τα καλά σου ρούχα για να παίξεις, και λέρωσες με λάσπη το καλό σου παντελόνι». Μπορείτε να παίξετε και ως παιχνίδι, να βρει αιτία ή αποτέλεσμα για συγκεκριμένες καταστάσεις. Κάποιες θα μπορούσαν να είναι και αστείες, π.χ. η μαμά ξεχάστηκε στο τηλέφωνο……και έκαψε το φαγητό ή ο μπαμπάς παρακοιμήθηκε……και πήγε με τις παντόφλες στη δουλειά. Όσο περισσότερο καταλαβαίνουν τα αίτια και τις συνέπειες, τη δράση και την αντίδραση, τόσο πιο εύκολο θα τους είναι να συνδέσουν το πριν και το μετά των πράξεών τους.

3. Μη κάνετε εκπτώσεις στους κανόνες και στην πειθαρχία.
Οι πράξεις έχουν συνέπειες και κάποιες ίσως είναι αρνητικές και πρέπει όλοι να τις υποστούμε και αποδεχτούμε. Εξαιρέσεις σίγουρα θα υπάρχουν αλλά όχι συνέχεια. Αν καταλάβουν ότι μπορούν συνέχεια να τη γλιτώνουν χωρίς τιμωρία ή συνέπειες, δε θα μάθουν να είναι υπόλογοι των πράξεών τους, και να αναλαμβάνουν την ευθύνη και να αναγνωρίζουν το λάθος τους.

4. Παρακολουθήστε την πρόοδό τους, επιβραβεύστε την ειλικρίνειά τους.
Κάθε φορά που καταφέρνουν να μην κατηγορήσουν κάποιον άλλο ή κάτι άλλο, επαινέστε τους. Μπορείτε να έχετε έναν πίνακα επιβράβευσης με πόντους που στο τέλος της εβδομάδας, κερδίζουν κάτι. 10 παραπάνω λεπτά ξύπνια ένα βράδυ, μια βόλτα στο πάρκο, ένα δεύτερο παραμύθι το βράδυ πριν τον ύπνο.

Θα δείτε ότι σιγά-σιγά δε θα φοβούνται την αλήθεια ούτε τις συνέπειες και θα τους γίνει δεύτερη φύση να αναλαμβάνουν την ευθύνη των λόγων και των πράξεών τους. Φροντίστε μόνο να κρατάτε και εσείς τους ίδιους κανόνες για τον εαυτό σας.

Φωτό από: Home Decor

Η ιστοσελίδα έχει πληροφοριακό χαρακτήρα. Διαβάστε τους όρους χρήσης
Show Buttons
Hide Buttons