MUSIC, ΒΙΒΛΙΑ, ΣΙΝΕΜΑ

10 ηρωίδες βιβλίων που αγαπήσαμε

Post by: 05/03/2018 0 comments

Η Ελισάβετ Α’ είχε πει: «Η γυναίκα, στους άγριους μεν θεωρείται ένα γυμνασμένο ζώο, στην Ανατολή δε ένα αντικείμενο πολυτελείας. Η Ευρωπαία γυναίκα, τέλος, είναι μίγμα από το πρώτο και το δεύτερο». Αν η ψυχή του ανθρώπου είναι άβυσσος, φανταστείτε η ψυχή εμάς των θηλυκών! Συχνά γίνεται λογοτεχνικός χαρακτήρας, με διάφορες μορφές, που εντυπωσιάζει με το βίο και τα πεπραγμένα του. Παρακάτω, ακολουθούν δέκα αριστουργήματα της λογοτεχνίας με γυναίκες ηρωίδες, που ταξίδεψαν το αναγνωστικό κοινό στους λαβυρίνθους του γυναικείου «εγώ».

  1. Πάπισσα Ιωάννα

Το διασημότερο μυθιστόρημα του Εμμανουήλ Ροΐδη και ένα από τα σπουδαιότερα ελληνικά, βασίζεται στο μεσαιωνικό θρύλο της Πάπισσας Ιωάννας, σύμφωνα με τον οποίο μια γυναίκα βρέθηκε στο θρόνο του Βατικανού κατά την περίοδο 855 – 858. Δημοσιεύτηκε το 1866 και χαρακτηρίστηκε από το συγγραφέα του ως «μεσαιωνική μελέτη». Ο βίος της Ιωάννας φαντάζει εντυπωσιακός μέχρι και σήμερα, καθώς πρόκειται για μια γυναίκα που κατάφερε να αναρριχηθεί στην ιεραρχία της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας και να φτάσει μέχρι και το αξίωμα του Πάπα, προσποιούμενη ότι ήταν άντρας. Μπορεί κάποιος να φανταστεί άραγε τι θάρρος και εσωτερικά κίνητρα μπορεί να οδήγησαν την κοπέλα αυτή σε μια περιπέτεια τόσο ριψοκίνδυνη; Στο βιβλίο του Ροΐδη περιγράφονται η ξεχωριστή της προσωπικότητα και τα κατορθώματά της. Το μυθιστόρημα αυτό, παρά το έξοχο ύφος του και την πολύτιμη ιστορία που παρουσιάζει, αφορίστηκε “ως αντιχριστιανικόν και κακόηθες”, με την υπ’ αριθ. 5688/4-4-1866 εγκύκλιο της Ι. Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, ενώ ο ίδιος ο Εμμανουήλ Ροΐδης διώχθηκε δικαστικά.

  1. Φόνισσα

Ένα από τα αξέχαστα αναγνώσματά μου κατά τα σχολικά χρόνια, είναι «Η Φόνισσα» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Πρόκειται για μια κορυφαία νουβέλα της νεοελληνικής λογοτεχνίας, η οποία δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά στο περιοδικό «Παναθήναια» σε συνέχειες από τον Ιανουάριο ως τον Ιούνιο του 1903. Περιγράφεται η μαρτυρική ζωή της Φραγκογιαννούς, περνώντας από όλες τις ιδιότητες μιας γυναίκας: κορίτσι, μητέρα, γιαγιά και  χήρα. Σε όλη της την πορεία, εξυπηρετούσε τις ανάγκες και τα αιτήματα των άλλων, υποβιβάζοντας τα δικά της. Η Φραγκογιαννού έχει διδαχτεί πως η μοίρα μιας γυναίκας –ειδικά μιας φτωχής γυναίκας – είναι να βασανίζεται. Ένα βράδυ καθώς ξενυχτάει στην κούνια της άρρωστης νεογέννητης εγγονής της, σκέφτεται όλα τα μαρτύρια που έχει υπομείνει εξαιτίας του φύλου της – προκειμένου να απαλλάξει την εγγονή της από μελλοντικές πίκρες, την πνίγει. Από κει και έπειτα ξεκινάει η δράση της: να λυτρώνει τα κορίτσια από μια στενάχωρη ζωή, σκοτώνοντάς τα. Αναμφίβολα πρόκειται για μια επιβλητική και ιδιάζουσα γυναικεία προσωπικότητα που προκαλεί ανάμικτες και έντονες εντυπώσεις.

  1. Πριγκηπέσα Ιζαμπώ

Το ιστορικό μυθιστόρημα, του Άγγελου Τερζάκη, μας μεταφέρει στην εποχή των τροβαδούρων, των σταυροφόρων, των κουρσάρων και των ιπποτών – πιο συγκεκριμένα στην περίοδο της Φραγκοκρατίας στην Πελοπόννησο και ειδικότερα στα χρόνια της εξέγερσης των Ελλήνων και των Σλάβων, κατά το 1293. Ξεφυλλίζοντας τις σελίδες του, γινόμαστε μάρτυρες του ρομαντικού ειδυλλίου που γεννιέται ανάμεσα στο Νικηφόρο Σγουρό – ηγέτη των εξεγερμένων – και της πριγκηπέσας Ιζαμπώ, κόρης του Γουλιέλμου Βιλεαρδουίνου και της Άννας Κομνηνής – Αγγελίνας. Στην εισαγωγή του Άγγελου Αφρουδάκη, διαβάζουμε: «Η πριγκηπέσα Ιζαμπώ είναι το πιο κλασικό στην κατασκευή κείμενο του Άγγελου Τερζάκη, οργανωμένο με εξαιρετική προσοχή και ικανότητα, ζωντανό, πολύχρωμο, με θέρμη στην αφήγηση, εύληπτο και ιδιαίτερα ενδιαφέρον στην ανάγνωση παρά την έκτασή του. Είναι ένα ιστορικό μυθιστόρημα, το οποίο αναπλάθει ζωηρά και πειστικότατα μια τόσο μακρινή και διαφορετική εποχή. Ο συγγραφέας ασχολείται, έστω έμμεσα, με τα διαχρονικά κεντρικά ερωτήματα της ζωής, καταθέτοντας την πάγια πίστη του για την ουσιαστική τραγικότητα της ζωής, και ιδίως για τη μοιραία απόληξη των πιο ευαίσθητων και άξιων ανθρώπων». Η Πριγκηπέσα Ιζαμπώ παρουσιάζεται με τόσο ερωτεύσιμο τρόπο που κερδίζει το θαυμασμό του αναγνώστη από την πρώτη στιγμή.

  1. Η Κασσάνδρα και ο Λύκος

Το βιβλίο αυτό της Μαργαρίτας Καραπάνου, είναι το πρώτο της μυθιστόρημα και αριστουργηματικό. Κάποιοι λένε πως είναι αυτοβιογραφικό το έργο και ότι φανερώνει μυστικά βιώματα ανάμεσα σε εκείνη και τη συνονόματη μητέρα της, Μαργαρίτα Λυμπεράκη. Η ηρωίδα του βιβλίου φαινομενικά είναι ένα κοριτσάκι, στην ψυχή όμως μοιάζει με μια νέα γυναίκα, τρυφερή και αυστηρή ταυτόχρονα, με τη σκληρότητα ως μοναδικό της αμυντικό όπλο απέναντι στις δυσκολίες της ζωής.

Αξίζει να διαβάσουμε ένα απόσπασμα από την κριτική του Jerome Charyn των New York Times: «Καμία ανάλυση της Κασσάνδρας και του Λύκου δεν μπορεί να εξηγήσει τη γοητεία και την αινιγματικότητα του βιβλίου. Πρώτο μυθιστόρημα της Μαργαρίτας Καραπάνου, Η Κασσάνδρα και ο Λύκος, είναι μία από τις σπάνιες δημιουργίες που γεννιούνται μυστηριωδώς, χωρίς κανένα προηγούμενο. Το βιβλίο είναι πρωτότυπο, τρομαχτικό, ολοκληρωμένο. Εφευρίσκει τη δική του ιστορία, μπαίνει σε εφιαλτικές καταστάσεις και βγαίνει, όπως ανακατεύει το όνειρο με την πραγματικότητα».

  1. Η Παναγιά η Γοργόνα

Tο μυθιστόρημα του Στρατή Μυριβήλη «Η Παναγία η Γοργόνα» δημοσιεύτηκε το 1948 και είναι το τρίτο κατά σειρά μετά το «Η ζωή εν τάφω» (1924) και το «Δασκάλα με τα Χρυσά μάτια» (1933). Τα τρία αυτά βιβλία συνθέτουν την περίφημη «Τριλογία του Πολέμου». Στο συγκεκριμένο μυθιστόρημα ο Μυριβήλης, περιγράφει τον ξεριζωμό του μικρασιατικού Ελληνισμού και μας μεταφέρει σε ένα ψαροχώρι που δημιουργούν οι νέοι πρόσφυγες. Αυτή την αναστατωμένη κατάσταση έρχεται να ταράξει θετικά ένα εξωτικό κορίτσι με θεαματική ομορφιά, που γίνεται το ερωτικό κέντρο των κατοίκων. Οι ελληνικές κριτικές για το μυθιστόρημα του Μυριβήλη ήταν παραπάνω από ενθουσιώδεις. Ανάμεσα σε αυτές, βρίσκεται και η εξής, από τον κριτικό διευθυντή της Καθημερινής, Αιμίλιο Χουρμούζιο: «Πρόκειται για το τέλειο μυθιστόρημα».

  1. Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα

Η ιστορία αυτή, με την υπογραφή της Άλκης Ζέη, δημοσιεύτηκε το 1987. Πραγματεύεται μια πολύ συγκινητική υπόθεση, σε δύσκολη περίοδο για την ελληνική ιστορία -από το 1940 έως το 1970. Η Ζέη αφηγείται τα τραγικά γεγονότα του έθνους από την Κατοχή και τον Εμφύλιο μέχρι τη Δικτατορία. Πρωταγωνίστρια η Ελένη, που φτάνει μέχρι την Τασκένδη για να συναντήσει τον αρραβωνιαστικό της Αχιλλέα, παλιό αντάρτη που είχε καταφύγει εκεί. Το μυθιστόρημα αναπαράγει το προφίλ μιας γενιάς που τα όνειρά της και οι προσπάθειές της χάνονται στη ματαιότητα. Πολλοί το έχουν χαρακτηρίσει όχι μόνο ως θαρραλέο αλλά και προφητικό βιβλίο για τη μεταπολιτευτική λογοτεχνία.

  1. Άννα Καρένινα

Το διάσημο μυθιστόρημα του Ρώσου συγγραφέα Λέοντα Τολστόι, «Άννα Καρένινα» (στα ρωσικά: Анна Каренина), δεν θα μπορούσε να λείπει από τη λίστα αυτή! Η πρώτη του δημοσίευση έλαβε χώρα σε συνέχειες στο περιοδικό «Ρούσκιι Βέστνικ» μεταξύ 1873 και 1877, ενώ η πρώτη του επίσημη έκδοση ως βιβλίο έγινε το 1878. Η ιστορία παρουσιάζει μια νέα όμορφη γυναίκα της υψηλής κοινωνίας, την Άννα Καρένινα, που ζει καταπιεστικά μαζί με το σύζυγό της και το μικρό γιο της. Η ζωή της αλλάζει ολοκληρωτικά όταν γνωρίζει το γοητευτικό και πλούσιο κόμη Βρόνσκι, τον οποίο ερωτεύεται θυελλωδώς. Τι είναι ικανή να θυσιάσει στο βωμό των συναισθημάτων της για αυτόν; Το «Άννα Καρένινα», μαζί με το «Πόλεμος και Ειρήνη» θεωρείται ένα από τα καλύτερα έργα όχι μόνο του Τολστόι, αλλά και της παγκόσμιας λογοτεχνίας.

  1. Αντιγόνη

Η Αντιγόνη, η ηρωίδα της ομώνυμης αρχαίας τραγωδίας του Σοφοκλή, αποτελεί υπόδειγμα γυναίκας με σθένος, που καταφέρνει να εξισορροπήσει τη λογική με τα συναισθήματά της. Η τραγωδία αυτή παρουσιάστηκε πιθανώς στα Μεγάλα Διονύσια του 442 π.Χ. και έχει θεματική προέλευση από το Θηβαϊκό κύκλο. Η ιστορία είναι η εξής: μετά τη μονομαχία του Πολυνείκη και του Ετεοκλή, των γιων του Οιδίποδα και τον αμοιβαίο θάνατό τους, ο Κρέοντας ως απόλυτος μονάρχης, ανακοινώνει μια αυθαίρετη απόφαση που προκαλεί αναστάτωση: διατάζει να ταφεί ο Ετεοκλής με όλες τις τιμές που ταιριάζουν σε έναν υπερασπιστή της πατρίδας, ενώ ο Πολυνείκης, που θέλησε να κυριεύσει με το στρατό του την πόλη, να μείνει άταφος. Η οριζόμενη ποινή για τον παραβάτη της διαταγής είναι θάνατος. Η Αντιγόνη, η τραγική αδελφή των σκοτωμένων, ξεκινά τον αγώνα της για την ηθική αποκατάσταση και την υποστήριξη της δικαιοσύνης (υπερασπιζόμενη την ταφή και του Πολυνείκη), αψηφώντας την εντολή του εξουσιομανή Κρέοντα. Σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας, η Αντιγόνη αποδεικνύει ότι η τιμή των θεών και η αγάπη της για τον αδερφό της επικρατούν έναντι κάθε ανθρώπινου νόμου.

  1. Τζέην Έυρ

Το βιβλίο της Σαρλότ Μπροντέ, αποτελεί ένα αριστούργημα της κλασικής λογοτεχνίας και δίνει δύναμη και κουράγιο στην ηρωίδα της – που στην ουσία είναι το λογοτεχνικό εγώ της. Πρόκειται για μια αυτοβιογραφία μιας ορφανής κοπέλας που μεγαλώνει στις δυσμενείς συνθήκες της πρώιμης βικτωριανής Αγγλίας. Διαβάζουμε για τις προσπάθειές της να διεκδικήσει μια ζωή καλύτερη από αυτήν που την προορίζει η κοινωνία της εποχής. Όταν γνωρίζει τον έρωτα στη μορφή του ιδιοκτήτη του απομονωμένου σπιτιού όπου εργάζεται, του κύριου Ρότσεστερ, θαρρεί πως όλα θα γίνουν όπως τα ονειρεύεται. Όμως η ζωή κρύβει μυστικά μαζί με τις δυσκολίες της και η ηρωίδα φανερώνει πόση υπομονή, αφοσίωση και πίστη μπορεί να διαθέσει για να αλλάξει το πεπρωμένο της.

  1. Μαντάμ Μποβαρύ

Το βιβλίου του Γκιστάβ Φλομπέρ που προκάλεσε τόσο μεγάλη αναστάτωση, βρίσκεται στη λίστα μας για την προκλητική του ηρωίδα – την Έμα Μποβαρύ. Η τελευταία είναι μία παντρεμένη γυναίκα, κουρασμένη από ένα βαρετό γάμο, ψάχνει τον ενθουσιασμό και τα έντονα συναισθήματα σε εξωσυζυγικές σχέσεις. Τα ρομαντικά μυθιστορήματα που διαβάζει την έχουν οδηγήσει σε κυνήγι του  παθιασμένου έρωτα, της πολυτέλειας και της καλοπέρασης – στοιχεία που ο αφοσιωμένος και ήρεμος σύζυγός της δεν μπορεί να της προσφέρει. Όταν ο 35χρονος τότε Φλομπέρ (1856) ολοκλήρωσε το πρώτο του μυθιστόρημα και δημοσίευσε τη «Μαντάμ Μποβαρύ» σε συνέχειες στο περιοδικό Revue, δεν είχε φανταστεί το σκάνδαλο που θα προκαλούσε με την ανήθικη για την εποχή συμπεριφορά της ηρωίδας του. Το σύνολο της πλοκής τον οδήγησε στο δικαστήριο αλλά ταυτόχρονα του έδωσε και μια μεγάλη συγγραφική φήμη που συζητιέται μέχρι σήμερα.

Φωτό από: skopjeinfo

Η ιστοσελίδα έχει πληροφοριακό χαρακτήρα. Διαβάστε τους όρους χρήσης
Show Buttons
Hide Buttons