Όταν βρισκόμαστε μέσα σε μια διαφωνία, πρέπει να προσέχουμε τις λέξεις μας και να τις επιλέγουμε σοφά ώστε να μην οξύνουμε την κατάσταση. Έπειτα, μπορούμε να φτάσουμε σε μια συμφωνία καλύτερα.
Θέλετε να κερδίσετε οποιαδήποτε διαφωνία;
Πέραν του ότι κανείς δεν μας δίδαξε πώς να διαφωνούμε με υγιή τρόπο με στόχο να φτάσουμε σε μία κοινή συμφωνία, υπάρχει πλήθος παραγόντων-κλειδιών που μπορούν να μας βοηθήσουν.
Πρώτα απ’ όλα, πρέπει να καταλάβουμε ότι οι κύριοι εχθροί μια σεβαστής και εποικοδομητικής διαφωνίας είναι τα αρνητικά συναισθήματα.
Μια διαφωνία ανάμεσα σε ένα ζευγάρι, μια παρεξήγηση με κάποιον συνάδελφο ή το αφεντικό μας μάς κάνει να αισθανόμαστε συχνά μια δυσφορία, εκνευρισμό, απόγνωση ή και θυμό ακόμη.
Ο έλεγχος αυτών των συναισθημάτων θα μας προμηθεύσει με τη σωστή πνευματική ηρεμία με την οποία μπορούμε να είμαστε πιο αποτελεσματικοί σε μία διαφωνία και να βγούμε από αυτή θριαμβευτές.
Σας προτείνουμε να ανακαλύψετε αυτές τις 5 εύκολες συμβουλές για να το επιτύχετε.
- Μην επιτίθεστε: Το να διαφωνούμε σημαίνει επίσης να ακούμε και να κρατάμε στο νου μας το άλλο άτομο.
Μια διαφωνία δεν κερδίζεται με επίθεση. Κερδίζεται με καλά επιχειρήματα και με το χάρισμα κάποιου ο οποίος αισθάνεται αρκετά σίγουρος για τον εαυτό του, στο να επηρεάσει το άλλο άτομο.
Είναι σημαντικό να καταλάβετε ότι οι επιθέσεις, οι προσβολές, οι φωνές και οι κατηγορίες δεν αποσκοπούν πουθενά σε μία διαφωνία. Επιπλέον, θα ενταθούν μέχρι να φτάσετε στο σημείο χωρίς επιστροφή. Δεν είναι χρήσιμες.
Παρόλο που αυτός ο τύπος έντονου διαλόγου είναι πολλές φορές μέρος μιας λογομαχίας – ή κάτι το οποίο μας ενοχλεί ή μας πληγώνει – είναι σημαντικό να μην τον μετατρέψουμε σε κάτι προσωπικό. Προσπαθήστε να μείνετε ψύχραιμοι, με καλή καρδιά και σταθερή φωνή.
Μην ξεχνάτε να υπολογίζετε πάντα το άτομο μπροστά σας αν θέλετε να κερδίσετε οποιαδήποτε διαφωνία. Αν σας διακατέχουν αρνητικά συναισθήματα, θα σταματήσετε ν’ ακούτε. Αν δεν ακούτε, δεν θα προσφέρετε ούτε λογικά, ούτε έγκυρα επιχειρήματα.
- Σε μια διαφωνία, αντί του «γιατί», χρησιμοποιήστε το «πώς».
Μπορεί να ακούγεται χαζό, αλλά όταν βρισκόμαστε σε μια διαφωνία, υπάρχουν κάποιες συγκεκριμένες λέξεις που μπορούν να μας βοηθήσουν να “εκτοπίσουμε” το άλλο άτομο. Αυτό θα το αναγκάζει να συνειδητοποιήσει κάτι βαθύτερο.
Ας δούμε ένα παράδειγμα. Φανταστείτε ότι βρίσκεστε στη μέση μιας διαφωνίας με τον/την σύντροφό σας και λέτε το ακόλουθο:
«Γιατί δεν με λαμβάνεις υπόψιν σου όταν παίρνεις μια απόφαση;», «Γιατί το έκανες χωρίς να μου πεις κάτι;»
Το συχνότερο πράγμα είναι, πως αντιμέτωποι με τέτοιου τύπου ερωτήσεις, ο/η σύντροφός σας δίνει κλασικές απαντήσεις τις οποίες μάλλον περιμένατε.
Όμως, σκεφτείτε τι θα μπορούσε να συμβεί αν λέγατε το ακόλουθο αντ’ αυτού:
Πώς πιστεύεις ότι αισθάνομαι όταν ενεργείς χωρίς να με υπολογίζεις;
- Μη σκέφτεστε το να «είστε σωστοί.» Να σκέφτεστε πώς θα φτάσετε σε συμφωνία.
Ο σκοπός μιας διαφωνίας δεν είναι να επιβάλλουμε τις απόψεις μας στον άλλον.
Αυτό που πραγματικά θέλουμε είναι τα παρακάτω:
- Ότι το άλλο άτομο θα κατανοήσει τις απόψεις μας.
- Να μην χειροτερεύσουμε την κατάσταση.
- Να γίνουμε και οι δύο δυνατότεροι όταν καταλήξουμε σε συμφωνία.
- Ελέγξτε τον τόνο της φωνής σας, να έχετε σιγουριά και να αποφύγετε να επαναλαμβάνεστε.
Φράσεις όπως «Δεν με καταλαβαίνεις», «Δεν ξέρεις τι λες» ή ακόμη και λέξεις όπως το «δεν» βάζουν ήδη ένα εμπόδιο στο δρόμο του διαλόγου. Επιπλέον, έχετε ήδη προσδώσει ένα αρνητικό συναίσθημα στη συζήτηση.
Να μιλάτε με σιγουριά. Να είστε σταθεροί, αλλά όχι εμπαθείς ως προς τον άλλον.
Αντί να ξεκινάτε τις προτάσεις σας με τη φράση «δεν», θα ήταν καλύτερο να πείτε «Ξέρω τι εννοείς και καταλαβαίνω.»
Να βεβαιωθείτε πως η φωνή σας είναι χαλαρή, χωρίς πανικό και να δείχνετε ότι είστε δεκτικοί και φιλικοί πάντα.
Παρόλο που δεν θα πρέπει να αγνοούμε τη συναισθηματική πτυχή καθ’ όλη τη διάρκεια, είναι επίσης σημαντικό να χρησιμοποιούμε τη λογική. Κάποια στιγμή, είναι συχνό κάποιος να πει κάποιο παράλογο επιχείρημα. Παραμείνετε σε εγρήγορση για να το αντιληφθείτε και να τον κάνετε να δει το λάθος του.
- Επιχειρηματολογήστε και προσφέρετε ιδέες που ενθαρρύνουν την ενσυναίσθηση από το άλλο άτομο.
Ένα από τα συχνότερα προβλήματα που αντιμετωπίζετε όταν προσπαθείτε να κερδίσετε οποιαδήποτε διαφωνία είναι ότι δεν ξέρετε πώς να επιχειρηματολογείτε.
Συσσωρεύουμε πολλές ιδέες, συναισθήματα και σκέψεις στο μυαλό μας, αλλά δεν μπορούμε να τις βάλουμε σε μια ξεκάθαρη σειρά για να τις αντιπαραθέσουμε με βεβαιότητα, ηρεμία και ακρίβεια.
Πρέπει να μάθουμε πώς να οργανώνουμε τις ιδέες μας με σκοπό να τις εκφράζουμε ξεκάθαρα, συνοπτικά, και με ασφάλεια.
Την ίδια στιγμή, μια άλλη λογική ιδέα είναι να προάγουμε φράσεις που “χτυπούν” στην ενσυναίσθηση του άλλου ατόμου.
Ορίστε μερικά παραδείγματα:
«Με καταλαβαίνεις, ξέρεις τι εννοώ.»
«Είσαι έξυπνο άτομο και καταλαβαίνεις τη θέση μου.»
Καταλήγοντας, είναι σημαντικό να μάθετε να διαφωνείτε κατά τρόπο σοφό. Ωστόσο, χρειάζεται χρόνο και χρειάζεται συναισθηματική νοημοσύνη.
Κάντε το ψύχραιμα, με σεβασμό και με καλά επιχειρήματα και θα κερδίσετε οποιαδήποτε διαφωνία με μία συμφωνία και από τα δύο μέρη.
Πηγή: apotis4stis5.com