MUSIC, ΒΙΒΛΙΑ, ΣΙΝΕΜΑ

Τηλεόραση και ηλεκτρονικά βιβλία vs παραδοσιακό βιβλίο: Κερδίζει το παραδοσιακό!

Post by: 30/04/2018 0 comments

Οι πηγές γνώσης και πληροφόρησης είναι πάρα πολλές πάμπολλες και, λόγω της τεχνολογίας, έχουμε τη δυνατότητα να διαλέγουμε πώς θα μαθαίνουμε καινούρια πράγματα. Συνήθως, η εικόνα και ο ήχος είναι οι πιο διαδεδομένοι τρόποι μάθησης. Η οπτικοακουστική αυτή μέθοδος, στηρίζεται κυρίως στην τηλεόραση, αλλά έχει μεταφερθεί και στο διαδίκτυο. Γιατί, όμως, είναι κακός τρόπος μάθησης; Γιατί ακόμη και σήμερα, το παραδοσιακό βιβλίο είναι το καλύτερο μέσο για τη μάθηση και την πνευματική υγεία ακόμη και από το καλύτερο ηλεκτρονικό μέσο;

Η ιαπωνική έρευνα του 2013.

Επιστημονική έρευνα που έγινε το 2013 στην Ιαπωνία (Tohoku University) σε 276 παιδιά, είχε πολύ ενδιαφέροντα ευρήματα. Παιδιά που έβλεπαν περισσότερο τηλεόραση από άλλα, εμφάνιζαν χαμηλή πνευματική διέγερση. Τα αρνητικά όμως δε σταματούν εκεί. Ο μετωπιαίος λοβός που είναι υπεύθυνος για την ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων (π.χ πλούσιο λεξιλόγιο) γίνεται όλο και πιο αδύναμος και στερεί από τα παιδιά την πνευματική ανάπτυξη. Η επιλογή παιδιών για την έρευνα και όχι ενηλίκων, έγινε ακριβώς γιατί τα παιδιά βρίσκονται σε στάδιο ανάπτυξης και έτσι μπορούν να φανούν οι συνέπειες της τηλεόρασης πολύ πιο εύκολα. Στα τεστ λεξιλογίου και λογικής, τα παιδιά που βλέπαν περισσότερη τηλεόραση, εμφάνιζαν χαμηλότερες επιδόσεις. Η τηλεόραση, όσο ζωντανή εικόνα και αν μας δίνει, όσο διασκεδαστική και αν είναι, έχει φτιαχτεί για να είναι παθητική. Είναι «δέκτης», κυριολεκτικά και μεταφορικά.

Η έρευνα του Emory University.

Πάμε να δούμε μια αντίστοιχη έρευνα που έγινε για το βιβλίο και για τις θετική – όπως αποδείχθηκε – επιρροή που έχει πάνω μας. Ο υπεύθυνος της έρευνας, διαπίστωσε πως τα παιδιά που πήραν μέρος σε αυτήν, διαβάζοντας ένα βιβλίο, παρουσίασαν μεγάλη δραστηριότητα στα μέρη του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνα για την ανάπτυξη της γλώσσας. Ταυτόχρονα, η διέγερση των αισθήσεων οδήγησε τον εγκέφαλο να δημιουργεί εικόνες που έμοιαζαν αληθινές, σα να ζούσαν οι ίδιοι οι αναγνώστες, τις εμπειρίες του ήρωα του βιβλίου. Αν σκεφτούμε λίγο παραπάνω τα ευρήματα της έρευνας, θα δούμε πως η μάθηση από το βιβλίο δεν είναι τελικά τόσο θεωρητική όσο φανταζόμασταν. Μοιάζει με εμπειρία και μας κάνει να έχουμε βιωματική την όποια πρόσληψη γνώσης.

Διάβασμα μέσα από κανονικό βιβλίο και όχι από ηλεκτρονικά μέσα.

Από τις έρευνες που έχουν διεξαχθεί, όχι μόνο φαίνεται οτι το διάβασμα κερδίζει κατά κράτος την εικόνα της τηλεόρασης αναφορικά με την πρόσληψη γνώσης και την υγιή  εγκεφαλική λειτουργία, φαίνεται επίσης πως υπάρχει διάβασμα «καλό» και διάβασμα λιγότερο καλό. Πολλοί είναι εκείνοι που πιστεύουν πως αν χρησιμοποιούν την τεχνολογία για διάβασμα (tablet, e book, υπολογιστής κτλ) τότε η τεχνολογία εξαγιάζεται και οτι είναι το ίδιο –αν όχι καλύτερο- με το να διαβάζουν ένα κανονικό βιβλίο.

Και εδώ, οι έρευνες δείχνουν οτι το φως των τεχνολογικών συσκευών, προκαλεί προβλήματα που σχετίζονται με τη συγκέντρωση και τις διαταραχές ύπνου. Ένα κανονικό βιβλίο, μας κάνει να κοιμόμαστε φυσιολογικά και δε μας δημιουργεί υπερένταση. Έξι λεπτά διαβάσματος μειώνουν το άγχος κατά 68% ενώ όσοι ακολουθούν την παραδοσιακή και όμορφη συνήθεια της ανάγνωσης βιβλίων, εμφανίζουν 2,5 φορές λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν τη νόσο του Αλτσχάϊμερ. Το παραδοσιακό βιβλίο, κερδίζει και τις ηλεκτρονικές συσκευές που καθιστούν δυνατό το διάβασμα. Ένας άνθρωπος που διαβάζει κανονικά, διαθέτει πολύ πιο ισχυρή μνήμη πάνω σε ό,τι διαβάζει από κάποιον που προτιμά ένα ηλεκτρονικό βιβλίο.

Φωτό από: 1stclif

Η ιστοσελίδα έχει πληροφοριακό χαρακτήρα. Διαβάστε τους όρους χρήσης
Show Buttons
Hide Buttons