Στις 13 Ιανουαρίου 1859 γεννιέται στην Πάτρα ένα βρέφος που έμελλε να γίνει μια τεράστια προσωπικότητα για τα ελληνικά γράμματα. Τα ελληνικά γράμματα, είναι δοξασμένα και για να μπεις στην κατηγορία αυτή (να μπορείς να τα δοξάσεις) θέλει πολύ ταλαντούχα πένα και τεράστιο βάθος σκέψης. Ο Κωστής Παλαμάς, εξέλιξε σχεδόν μόνος του την ελληνική ποίηση ενώ παράλληλα ήταν πεζογράφος, ιστορικός και θεατρικός συγγραφέας. Τεράστια προσωπικότητα με την οποία αξίζει και με το παραπάνω κανείς να ασχοληθεί.
- H …σχολή του.
Μια προσωπικότητα εμβληματική, αφήνει πίσω του «στάμπα». Φτιάχνει θέλοντας και μη, το δικό του πλαίσιο. Έτσι συνέβη και με τον Παλαμά. Ήταν τέτοια η ποιότητά του και η επιρροή της στα ελληνικά γράμματα που, ακόμη και ενόσω ζούσε (πράγμα σπάνιο) οι συνάδλεφοί του, οι κριτικοί και ο κόσμος μιλούσαν για «Παλαμική Σχολή». Σε αυτήν, στάθηκαν κοντά οι Nίκος Καμπάς και Γεώργιος Δροσίνης. Ήταν συνδιαμορφωτές αυτής της Νέας Αθηναϊκής Σχολής μαζί με τον Παλαμά!
- Ο Παλαμάς και οι… Ολυμπιακοί Αγώνες.
Σίγουρα δεν υπάρχει άνθρωπος που να μη γνωρίζει τον Κωστή Παλαμά έστω και σαν όνομα και ιδιότητα ποιητή. Λίγοι όμως γνωρίζουν οτι στον Κωστή Παλαμά, δόθηκε η τεράστια τιμή (που αποδεικνύει τον σεβασμό και την εκτίμηση που του είχε η κοινωνία της εποχής του) να συνθέσει τον Ύμνο των Ολυμπιακών Αγώνων του 1896.
- H λατρεία του για τη γυναίκα του.
Το 1887, παντρεύτηκε την Μαρία Βάλβη. Ο Κωστής Παλαμάς, ήταν ένας πολύ πλούσιος συναισθηματικά άνθρωπος. Μαζί της, απέκτησε τρία παιδιά. Η αγάπη του και η αδυναμία του για τη γυναίκα του, ήταν τέτοια ώστε να συμπληρώσει το έτσι κι αλλιώς μεγαλειώδες έργο του, με ένα αφιέρωμα για εκείνη. Το 1889, δημοσιεύεται το έργο του «Ύμνος εις την Αθηνάν» που βραβεύτηκε στον Φιλαδέλφειο ποιητικό διαγωνισμό.
- Πόσες φορές ήταν υποψήφιος για τον Νόμπελ;;;
Κι όμως, ο Παλαμάς ήταν από εκείνους που θα μπορούσαν να διαμαρτύροντι έντονα για το ότι δεν πήρε Νόμπελ. Όμως δεν ήταν η επιδίωξη βραβείων κάτι που τον τραβούσε. Όχι μία, ούτε δέκα. Δεκατέσσερις φορές ήταν υποψήφιος για Νόμπελ Λογοτεχνίας ο Κωστής Παλαμάς. (Από το 1926 μέχρι και το 1940 κάθε χρονιά εκτός από το 1939).
- Ο Μίκης Θεοδωράκης για την επιρροή του Παλαμά
Ο Δωδεκάλογος του Γύφτου, είναι το -κατά κοινή ομολογία- σπουδαιότερο έργο του! Έχει ταυτιστεί με το όνομά του και πέρασε στη συνείδηση των γενεών από την εποχή που το έγραψε και συνεχίζει μέχρι σήμερα. Ο μεγάλος μας μουσικός, ο Μίκης Θεοδωράκης, είχε πει για αυτό το έργο του και τη γενικότερη πνευματική δραστηριότητα του Παλαμά πως «Η επιρροή του ήταν μεγαλύτερη από 10 πρωθυπουργούς για την Ελλάδα».
- Δωδεκάλογος που έφερε…επανάσταση.
Ο Δωδεκάλογος του Γύφτου, δεν πέρασε χωρίς «φασαρία» από την Ελλάδα. Επηρεασμένος βαθύτατα από τον Νίτσε, ο Παλαμάς δημιουργεί ένα έργο που στο μεγάλο του μέρος είναι αποδομητικό, θεωρώντας πως όλες οι ταυτότητες που υιοθετήθηκαν από το λαό, τους Έλληνες, τους κλείνουν τα μάτια. Καταλήγει στη φυσιολατρία με τρόπο που να εξυψώνει τον άνθρωπο σαν δημιούργημά της. Πολλές οι καλές και οι κακές κριτικές. Άλλωστε, πάντα κάθε σεισμογενές έργο, διχάζει.