ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΣΧΕΣΕΙΣ

Νέο-Μετανάστης στην Αυστραλία - Δεύτερη επιστολή στον Τάκη

Νέο-Μετανάστης στην Αυστραλία – Δεύτερη επιστολή στον Τάκη

Post by: 02/11/2012 0 comments

Μέρος 13

Αγαπητέ Φίλε Τάκη,

Να με συγχωρείς που δεν σου έγραψα αμέσως μόλις έλαβα το προηγούμενο email σου. Αυτή η εβδομάδα πέρασε λίγο «τρελά», με πολλές υποχρεώσεις. Όλα όμως καλά!

Να έρθουμε στα δικά μας: με ρωτάς αυτή τη φορά σχετικά με τα σχολεία και τα πανεπιστήμια.

Εδώ στην Αυστραλία, υπάρχουν τα δημόσια σχολεία, αλλά και τα ιδιωτικά. Στη περίπτωση τη δική μας, ξεχνάμε τα ιδιωτικά, γιατί απλά είναι πανάκριβα. Όμως, έτσι εγκυκλοπαιδικά, να σου πω ότι ένα μεγάλο ποσοστό των παιδιών πηγαίνει στα ιδιωτικά κι από ότι ακούω, το επίπεδό είναι πάρα πολύ υψηλό σε αυτά.

Τα δημόσια σχολεία είναι δωρεάν και όπως θα το περίμενες, η διαφορά με τα σχολεία της Ελλάδας είναι…αστρονομική! Βλέπεις ωραία κτίρια, εργαστήρια, βιβλιοθήκες, χώρους αναψυχής. Το εκπαιδευτικό προσωπικό λειτουργεί με όρους ιδιωτικού τομέα, εργάζεται με πολύ μεγάλη ευσυνειδησία και πληρώνεται και πολύ καλά. Είναι εντυπωσιακό πόσο πολύ ασχολούνται με το κάθε παιδί!

Παρόλο που υπάρχει η δυνατότητα για ιδιωτικό φροντιστήριο, μόνο ελάχιστοι μαθητές το χρησιμοποιούν και αυτό επειδή αυτά τα παιδιά έχουν μεγάλες δυσκολίες. Αυτά τα φροντιστήρια είναι λιγοστά και απ’ ότι ακούω, πανάκριβα! Επίσης, να ξέρεις ότι τα παιδιά σε όλες τις τάξεις του σχολείου (δημόσιο ή ιδιωτικό) φορούν τη στολή του σχολείου. Κάθε σχολείο έχει τη δική του στολή (ακόμη και τα αθλητικά) και απαγορεύεται αυστηρά να τροποποιείς τη στολή και να φοράς κάτι μη-προβλεπόμενο (σου θυμίζει κάτι;). Τέλος, τις στολές και τα βιβλία, τα πληρώνουν οι γονείς και είναι αρκετά ακριβά.

Να σου πω εδώ, τη δική μας εμπειρία με τα σχολεία της Αυστραλίας, μιας και ένα από τα μεγαλύτερα «χαστούκια» που φάγαμε, αφορούσε το θέμα «σχολείο». Εμείς σκεπτόμενοι ότι τα παιδιά μας δεν πρέπει να ξεκόψουν από τις Ελληνικές ρίζες τους, ήρθαμε σε επαφή πριν φύγουμε, με ένα ιδιωτικό Ελληνικό σχολείο στη περιοχή του Oakleigh (νοτιοανατολικά).

Μας είπαν ότι για ένα χρόνο δεν θα πληρώναμε δίδακτρα, επειδή ερχόμασταν από την Ελλάδα της κρίσεως. Μας ακούστηκε καλό επειδή η κόρη μας θα πήγαινε στη τελευταία τάξη (Year-12: αντίστοιχη Γ’ Λυκείου) και για τον γιό μας θα ήταν πιο εύκολο να ανταπεξέλθουμε οικονομικά αργότερα. Μας είπαν ότι θα κάναμε μία συνέντευξη μόλις θα φτάναμε στη Μελβούρνη αλλά τα πράγματα πήραν μια πολύ δυσάρεστη τροπή όταν κατά τη διάρκεια αυτής της συνέντευξης μας είπαν ότι τα παιδιά θα έπρεπε να πάνε μία τάξη πίσω!

Θεωρούν στο σχολείο αυτό, ότι τα παιδιά πρέπει να περάσουν μια περίοδο προσαρμογής, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη άλλους παράγοντες. Να σου πω εδώ, ότι ειδικά η κόρη μου ήταν και είναι άριστη μαθήτρια και φυσικά ήταν αδύνατο να αποδεχτούμε αυτόν τον όρο. Αυτό μας ανέτρεψε πολλά πράγματα στο σχεδιασμό μας, αλλά τελικά κάθε εμπόδιο για καλό! Τα παιδιά γράφτηκαν στο δημόσιο σχολείο της περιοχής μας (Williamstown) και μετά από τόσους μήνες, τα πράγματα πάνε κατ’ ευχήν! Το Williamstown High School, έχει παράδοση εξαιρετικών επιδόσεων με τους μαθητές του και γι’ αυτό έρχονται κι από άλλες περιοχές και ζητούν να πάνε σε αυτό. Η κόρη μου βρίσκεται λίγο πριν από τις τελικές εξετάσεις και τα έχει πάει άριστα όλον αυτόν τον καιρό. Ο γιός μου επίσης!

Για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο, το κάθε παιδί συγκεντρώνει βαθμούς σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Υπάρχει δυνατότητα να συγκεντρώσει βαθμούς και από την αντίστοιχη Β’ Λυκείου (Year-11) σε κάποια μαθήματα και έτσι να είναι πιο «λάσκα» στη τελευταία τάξη. Ανάλογα με το τι θέλει το κάθε παιδί να σπουδάσει, επιλέγει κάποια μαθήματα στα οποία συγκεντρώνεται μέχρι το τέλος. Υπάρχει μια ευρεία γκάμα μαθημάτων να διαλέξει το κάθε παιδί, ανάλογα με τις δυνατότητές του, τη κλίση του κλπ.

Υπάρχει η Αγγλική γλώσσα που είναι απαιτούμενο για όλα τα παιδιά και από εκεί και πέρα, υπάρχουν πάρα πολλά μαθήματα να επιλέξει το κάθε παιδί, ανάλογα με το τι θέλει να σπουδάσει. Σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της τελικής βαθμολογίας παίζουν η «ποιότητα» των μαθημάτων (δεν είναι το ίδιο τα μαθηματικά με την Ιστορία της τέχνης!) και ο αριθμός τους, αλλά και πολλοί άλλοι παράγοντες.

Το σύστημα είναι αρκετά πολύπλοκο, αλλά επιβραβεύεται η συνεχής προσπάθεια. Τα παιδιά δίνουν διαγωνίσματα και κάνουν εργασίες σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς και όλα μετράνε λίγο ή πολύ με κάποιους συντελεστές, στη τελική βαθμολογία. Στη τελευταία τάξη, τα παιδιά δεν έχουν άλλα μαθήματα να τους αποσπούν τη προσοχή, εκτός από τα μαθήματα τα οποία θα καθορίσουν την τελική τους βαθμολογία. Επίσης να σου πω ότι σημαντικό ρόλο παίζουν οι ξένες γλώσσες σε αυτή τη διαδικασία. Αν ένα παιδί γνωρίζει μία άλλη γλώσσα εκτός των Αγγλικών (μεγάλη ποικιλία από γλώσσες) και σε πολύ καλό επίπεδο, τότε μπορεί να εξεταστεί σε αυτή τη γλώσσα και η βαθμολογία να λειτουργήσει σαν bonus για τη τελική βαθμολογία.

Όπως καταλαβαίνεις, η κόρη μου θα δώσει Ελληνικά (!) και αναμένουμε ότι αυτό θα της δώσει ένα πολύ καλό bonus στο τέλος! Για τα Ελληνικά, τα παιδιά τα γράψαμε σ’ ένα από τα σχολεία της Ελληνικής κοινότητας που είναι κοντά μας και κάνουν μάθημα κάθε Δευτέρα απόγευμα για 4 ώρες. Ελάχιστα ημερήσια σχολεία διδάσκουν Ελληνικά στο πρόγραμμά τους κι αυτά είναι ιδιωτικά και πολύ μακριά μας.

Όπως σου είπα και παραπάνω, η τελική βαθμολογία είναι αποτέλεσμα της δουλειάς του κάθε παιδιού σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Εδώ, η σχολική χρονιά αρχίζει 1 Φεβρουαρίου και τελειώνει 15 Δεκεμβρίου. Ενδιάμεσα υπάρχουν πολλές διακοπές των 2 εβδομάδων που είναι πολύ καλές για τα παιδιά. Για τα παιδιά του Year-12 η σχολική χρονιά τελειώνει κάπου στα μέσα του Νοεμβρίου, που δίνουν τα τελευταία διαγωνίσματα και εργασίες. Η βαθμολογία του κάθε παιδιού που τελειώνει, βγαίνει στις 15 Δεκεμβρίου και τα πανεπιστήμια ξεκινούν κάπου στα τέλη Φεβρουαρίου. Το πού πέρασε το κάθε παιδί, βγαίνει κάπου στα μέσα Ιανουαρίου.

Φυσικά, η βαθμολογία καθορίζει σε ποιο πανεπιστήμιο θα περάσει το κάθε παιδί. Όμως, είδαμε με έκπληξη, ότι τα ιδρύματα χρησιμοποιούν σύγχρονες μεθόδους marketing για να προσελκύσουν όσο το δυνατόν καλύτερους φοιτητές, γιατί και οι υποψήφιοι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα να διαλέξουν σε ποιο πανεπιστήμιο θα πάνε. Όσο μεγαλύτερη βαθμολογία, τόσες περισσότερες επιλογές. Το πιο εντυπωσιακό απ’ όλα είναι τα “open days” που οργανώνουν όλα τα πανεπιστήμια όπου ο καθένας έχει τη δυνατότητα να πάει σε συγκεκριμένες μέρες σε αυτά και να παρακολουθήσει ενημερωτικές διαλέξεις, να μιλήσει με φοιτητές και καθηγητές, να δει τους χώρους, τα εργαστήρια, τις δραστηριότητες κλπ, κλπ.

Εμείς, με βάση αυτό που θέλει να σπουδάσει η κόρη μου (Βιολογία), πήγαμε σε 4 “open days” πανεπιστημίων. Περιττό να σου πω ότι μείναμε με το στόμα ανοικτό με αυτά που είδαμε! Πραγματικοί χώροι άνθησης του πνεύματος και της επιστήμης, μακράν από τα δικά μας…..Τα πανεπιστήμια στην Αυστραλία είναι μέσα στα κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου, με πρώτο το Πανεπιστήμιο της Μελβούρνης που είναι μέσα στα πρώτα 30 του κόσμου!

Σχετικά με τα πανεπιστήμια, οι Αυστραλοί έχουν υιοθετήσει ένα παρόμοιο σύστημα με αυτό της Αγγλίας. Δηλαδή, τα πανεπιστήμια είναι εντελώς αυτοδιοικούμενα. Δεν υπάρχουν «κρατικά» και «ιδιωτικά» πανεπιστήμια, όπως το καταλαβαίνουμε εμείς στην Ελλάδα. Όλα τα πανεπιστήμια λειτουργούν με ιδιωτικά κριτήρια και χρηματοδοτούνται από τη κυβέρνηση ανάλογα με τον αριθμό των φοιτητών, τα ερευνητικά επιτεύγματά τους κλπ. Οι φοιτητές (πολίτες Αυστραλίας) «πληρώνουν» δίδακτρα αλλά, τα λαμβάνουν από τη κυβέρνηση υπό τη μορφή άτοκου δανείου (πηγαίνει κατευθείαν στο πανεπιστήμιο), το οποίο πληρώνουν αργότερα μέσα από την εφορία, εφόσον εργάζονται και εφόσον το εισόδημά τους ξεπερνά τα $45.000 το χρόνο. Υπάρχει δυνατότητα να πληρωθούν τα δίδακτρα χωρίς άτοκο δάνειο, οπότε τότε υπάρχει σημαντική έκπτωση.

Αγαπητέ Τάκη, προσπάθησα να σου δώσω όσο το δυνατόν καλύτερη εικόνα για τα σχολεία και τα πανεπιστήμια. Ελπίζω να σε διαφώτισα λιγάκι. Φυσικά είμαι στη διάθεσή σου για οποιαδήποτε απορία σου/σας.

Με Εκτίμηση,
Άρης

Φωτό από: www.google.com
 

Η ιστοσελίδα έχει πληροφοριακό χαρακτήρα. Διαβάστε τους όρους χρήσης
Show Buttons
Hide Buttons